• cowboysbag_1287-100_voorkant

Offline, durf jij het aan?

Sommigen kunnen zich er niets bij voorstellen, anderen gaan het echt aan: offline! Daar is soms wel wat voor nodig.

Je hoort het steeds vaker: 'ik ben even een weekje offline'. Knap hoor, denken nog altijd heel veel mensen. Of misschien wel: onzin! Het is persoonlijk en een ieder moet doen wat hij graag zelf wenst. Dat neemt niet weg dat uit een klein onderzoek van de vakantiebeoordelingssite Zoover een paar jaar terug al bleek dat maar liefst 75 procent van de ondervraagde vakantiegangers een laptop of tablet mee op vakantie neemt. 

Al zou dat dit jaar een minder groot aantal zijn, het zijn er nog altijd veel. 'Offline zijn' is dan ver te zoeken en van een digitale detox is al helemaal geen sprake. Bovendien; die smartphone gaat ook nog altijd mee.

Wifi op de camping nodigt ertoe uit

Eerst maar even de laptop. Deze blijkt niet louter ingezet te worden voor het kijken van filmpjes of 'nog even wat werk doen'. Om uit te zoeken waar de leukste uitjes zijn op het vakantieadres, wordt de laptop regelmatig ingezet. Kan natuurlijk ook via de telefoon, maar in sommige gevallen kiezen mensen toch voor een wat groter scherm. En wifi op de camping nodigt uit tot 'laptoppen'. Maar stel nou dat die laptop thuis blijft en we helemaal offline gaan tijdens de vakantie? Probeer het eens: de laptoptas laat je onder je bureau staan (met de laptop erin natuurlijk). En dan de telefoon. Die gaat weliswaar mee, maar zet je uit. Geen Whatsapp, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter. Lukt je dat?

Waarom zou je voor offline kiezen?

Waarom? Uit onderzoek blijkt dat 'altijd bereikbaar zijn' niet bevorderlijk is voor je emotioneel en mentale gezondheid. Het kan emotioneel uitputten en een trigger zijn voor die burn-out die op de loer ligt. Maar als je iedere avond voor het slapen gaan je mail nog even checkt of op social media zit en dat ineens twee weken niet wilt doen, kun je zomaar flink in de war raken. Afkicken heet dat. Zo'n digitale detox vraagt daarom voor de veelgebruikers om een flinke aanpassing. Begin met in ieder geval je meldingen uit te zetten. En gooi een aantal apps gewoon van je telefoon af. Scheelt al heel wat tijd. En vooral onrust.

Tref maatregelen, je slaapt er beter van

Verdere maatregelen? Geen telefoons aan tafel, zeker niet tijdens het eten (ook thuis een goed idee!) en al helemaal niet voor het slapen gaan. Neem die telefoon dan ook niet mee naar de slaapkamer. Trouwens; onderzoek van de Harvard Medical School heeft laten zien dat het kunstlicht van mobieltjes bepaalde neuronen in je hersenen actief houden. Vind je het gek dat je dan niet kunt slapen? Nee, daar ga je nu even heel anders mee om. Wedden dat je lekker slaapt? Toch een wake-up call nodig? Schaf een wekker aan, die bestaan nog! 

Volgens deskundigen kun je alle tijd die eerder kwijt was aan het checken van je apps en berichten delen op social media nu heel goed besteden aan bijvoorbeeld het lezen van een boek (papier!) of pak je rugzak en ga sporten. En de voordelen daarvan kennen we natuurlijk.