• Ellis, Jet en Henriëtte op de smalle stoep op de hoek van de Korte Singel met de Hoogstraat, terwijl het verkeer voorbij raast

    Kuun Jenniskens

Bewoners trekken aan bel; verkeersdrukte maakt Korte Singel en Hoogstraat gevaarlijk

Kuun Jenniskens

WIJK BIJ DUURSTEDE Na jarenlange ergernis hebben inwoners de handen ineen geslagen en de knelpunten op de Korte Singel en de Hoogstraat geïnventariseerd. Wethouder Jeroen Brouwer (SP) is blij met de input en gaat er mee aan de slag. Het gaat hier om verkeersonveilige situaties en overlast van bedrijven in de buurt. De lijst met knelpunten is bij 200 huishoudens in de brievenbus gestopt en al snel kwamen er 50 ondertekend retour. Zonder verder langs de deuren te zijn geweest is dit een hoge respons.

Het Wijks Nieuws spreekt met drie initiatiefnemers: Jet, Ellis en Henriëtte. Ellis, die op de Hoogstraat woont, zegt in het verleden vaker aan de bel te hebben getrokken maar dat dit niks heeft opgeleverd. Henriëtte legt uit dat ze geen actiegroep zijn: "We zijn een werkgroep, we willen niet zelf met een oplossing komen, maar dat de gemeente samen met de buurt deze handschoen oppakt en we zo samen een herinrichtingsplan voor de straat gaan maken."

INFARCT Volgens de bewoners is er sprake van een behoorlijk verkeersinfarct op de Singel, waar het ook nog eens steeds drukker wordt vanwege de nieuwbouw. Nu al rijden er 6000 auto's per etmaal over deze smalle Singel, die regelmatig verstopt raakt. Het is een sluiproute voor auto's die met de pont komen. Henriëtte: "De auto's komen hier in groepjes voorbij. Het moet toch simpel zijn om dit verkeer via de Romeinenbaan te leiden?" Verder fietsen er schoolkinderen - naar de muziekschool, of vanuit school naar de gymzaal. En er rijdt veel landbouwverkeer. Al met al een gevaarlijke combinatie. Henriëtte: "De gemeente heeft eerder aangegeven dat het voldoende is dat de weg een 30 kilometer regime heeft. Maar de weg is niet zo ingericht en geeft ook helemaal niet de indruk." Ze heeft cijfers dat 46 procent te hard rijdt. "Dat zijn toch harde bewijzen."

STOEPEN Jet legt uit dat de weg en de stoepen slecht onderhouden zijn: "Hier wonen ook mensen. Als je ziet hoe gevaarlijk de stoepen zijn, dat is levensgevaarlijk. Ouderen moeten hier met hun rollator over straat lopen."

Daarnaast is er veel overlast van bedrijven zoals de Lidl, een fietsenwinkel en een aannemer. Voor de bevoorrading laden en lossen vrachtwagens half op de stoep en op de weg - bij de Lidl gebeurt dit 4 keer per dag. Ellis: "De huizen staat te schudden als die vrachtwagens voorbij komen." Fietsers moeten met een boog om de vrachtwagens heen - wat regelmatig tot gevaarlijke situaties leidt. Henriëtte woont op de hoek en rent regelmatig de straat op om geschrokken verkeersdeelnemers bij te staan. Ellis: "Er wordt op de Hoogstraat ook dubbelzijdig geparkeerd, de politie rijdt daar gewoon aan voorbij. Twee jaar geleden kon een ambulance er niet door."

STEEDS DRUKKER Jet kijkt ook naar de toekomst en vreest voor nieuwe ontwikkelingen: "Als de stad autoluw wordt en er komt een parkeerterrein bij de haven, dan geeft dat bij ons de verkeersoverlast. Ook komen er nog 1000 woningen bij De Geer. Voordat je hiermee begint, moet je toch goed naar de infrastructuur kijken?"

In september 2016 is er een meting gedaan en daarvan zijn de uitkomsten nog steeds niet bekend gemaakt. Jet: "Eén dag voor de meting kalkt de gemeente ineens levensgroot een '30'op de weg. En de kabels lagen vlak voor een verkeersdrempel."

Raadsleden en wethouder zijn door de werkgroep Singel - Hoogstraat van deze situatie op de hoogte gebracht. Tijdens de raadsvergadering van 23 mei zijn de uitkomsten van de enquête overhandigd aan verkeerswethouder Jeroen Brouwer (SP).

AAN DE SLAG Vraag is wat hij er nu mee gaat doen? Jeroen Brouwer zegt dat hij graag met de werkgroep aan de slag gaat: "Ook al herken ik niet alles, dat er problemen zijn herken ik natuurlijk wel. Ik fiets er zelf ook met mijn kinderen en ik zie dus dat de snelheid wordt overtreden en dat het parkeren voor problemen zorgt. Reden genoeg om samen te kijken. Eerlijk gezegd ben ik de dolblij mee want dat is het mooiste wat je als gemeente kunt wensen - dat mensen willen meepraten." Jeroen Brouwer merkt op dat aan sommige dingen waarschijnlijk niets te doen is: "Het is een historisch gegeven dat dit vanaf de pont een doorgaande weg is. Zeker mensen die naar Amerongen rijden zullen over de Singel blijven komen. Ik zou ook niet weten hoe we het landbouwverkeer eraf zouden kunnen krijgen."

In combinatie met de plannen voor een autoluwe binnenstad en het 'shared space' idee van de Zandweg wordt verkeer op de Singel zeker een belangrijk element om te noemen, zegt de wethouder. "Welke oplossing je ook voor het parkeerprobleem verzint, verkeer zal altijd over de Singel moeten."

Deze week gaat Jeroen Brouwer met de werkgroep om tafel.