Raket met zacht geland eitje

WIJK BIJ DUURSTEDE Een ei met een zelfgebouwde raket de ruimte inschieten en ervoor zorgen dat het eitje veilig en heelhuids op de grond landt. Een uitdaging, die de leerlingen van groep 7 en 8 van openbare basisschool De Horn graag aangingen. En het lukte. Negen van de tien raketten gingen de lucht in, één raket bereikte zelfs een hoogte van 128 meter. En diverse eieren overleefden het avontuur.

Onder leiding van sterrenkundige Frans van Schaik zijn de leerlingen wekenlang bezig geweest om de raketten te bouwen en na te denken over hoe ze hun ei heelhuids op de grond zouden laten landen. Hoe zit een raket in elkaar? Wat is een tweetrapsmotor? Waarom moeten er vinnen aan zitten? En hoe krijg ik het eitje weer heelhuids op de grond? Vragen waarmee leerlingen zelf op onderzoek uitgingen.

SUPERLEUK Superleuk was het om zelf raketten te bouwen, zegt Thomas. "Je leert er veel van. We ontdekten dat je van een paar materialen een raket kunt maken. Bovendien doe je het met z'n allen en dat is superleuk."

Ze besloten in de kop van de raket een parachute met daaraan het ei te stoppen. Idee was dat de tweede trap van de raket de kop eraf zou duwen en ei plus parachute zou lanceren. En dat lukte in de meeste gevallen. De raketten gingen torenhoog de lucht in en lanceerden keurig het eitje met parachute. "Echt geweldig!", zegt Finn enthousiast. "Het is leuk om met zo'n grote groep te werken en een raket te kunnen maken die zo hoog kan komen!"

THEMA Het experiment maakt deel uit van het thema Planeten en Ruimtevaart, een van de vele thema's waarmee De Horn werkt. Vakoverstijgend aan een thema werken, in plaats van losse lessen aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en creatieve vakken. Vanuit alle invalshoeken is het thema behandeld.

VAN MISSIE NAAR MARS TOT CHOCOLADE Een bewuste keuze om steeds vaker thematisch en vakoverstijgend te werken, vertelt schooldirecteur Jan Heijman. "Thema's zoals Missie naar Mars of Chocolade. Of zoals nu Planeten en Ruimtevaart. Thema's die bij de belevingswereld van de kinderen aansluiten. Onderwerpen waarvan kinderen enthousiast worden, betrokken raken."

"Omdat we de thema's vakoverstijgend aanbieden, zien leerlingen verbanden, leren ze denken vanuit verschillende invalshoeken en zijn ze actiever én samen met de leerstof bezig. Ze mogen binnen kaders zelf kiezen wat ze willen leren en waarom. Het gaat daarbij niet alleen om kennis, het leren van vaardigheden is minstens zo belangrijk. Leerkrachten en leerlingen zijn razend enthousiast en vinden het super interessant. Daardoor wordt het leren zinvol en boeiend. En dus effectief en waardevol."

WAARDE(N)VOL LEREN Bijkomend voordeel is dat leerlingen aan hun zelfvertrouwen werken en hun talenten ontdekken, zegt Heijman. "Tegelijkertijd leren ze begrip voor elkaar te hebben, zich te verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenoten en in die van andere mensen."

IPC-SCHOOL De school maakt gebruik van lesmateriaal van het programma International Primary Curriculum (IPC).

In 2020 zal De Horn zichzelf een volwaarde IPC-school mogen noemen.