• De markt zal er anders uit gaan zien

Binnenstad moet aantrekkelijk worden

WIJK BIJ DUURSTEDE Vier jaar geleden presenteerden winkeliersvereniging Hart van Wijk, Stichting Klantenspaarpas en Cultureel Rondje, verenigd in de Vereniging Citymarketing, hun plannen om samen de stadspromotie ter hand te nemen. Met de vaststelling van het merk Wijk bij Duurstede en de realisatie van een webportal om Wijk te promoten. Iedereen was het erover eens dat er iets moest gebeuren. In 2016 volgt de conclusie dat het aantal leegstaande panden in de binnenstad alleen maar is toegenomen. Er worden werkconferenties georganiseerd, getiteld 'De Kracht van de Binnenstad'. De Visie Stadspromotie is het resultaat. Speerpunt is de gastvrijheidssector. Piet van Leeuwen, voorzitter van winkeliersvereniging Hart van Wijk, wil er niet veel over kwijt. Liever kijkt hij vooruit. "In vier jaar tijd zijn er twee pogingen gedaan met citymarketing, maar dat is beide keren niet gelukt. De reden? Er waren te veel partijen. Zet tien hanen in een hok en dan krijg je dit. Ik richt liever de blik op de toekomst." Ook wethouder Wil Kosterman erkent dat het niet werkte. "Er waren te veel verschillende belangengroepjes."

Ali van Vemde

CITYMANAGER Met de komst van citymanager Rutger van Stappershoef is het wel gelukt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Piet van Leeuwen: "Nu gaan we het doen. In een andere vorm met andere mensen. Het is goed dat we nu een citymanager hebben die nergens aan verbonden is. Met zijn frisse blik en ideeën weet hij anderen te enthousiasmeren. Het moet nu gaan gebeuren, want het is heel erg nodig." Initiatieven worden ondergebracht bij deskundige mensen en de kennis en kunde in Wijk moet worden gebruikt om verder te komen." Ook de wethouder denkt dat het nu wel gaat lukken. "Er is een nieuwe visie gemaakt die door de gemeente is opgepakt. Met een groep van 55 mensen is breed overleg gevoerd. Met nieuwe gezichten, mensen die van elkaar willen leren en naar elkaar willen luisteren. Ik ben ook heel blij met de ruimte die de raad heeft afgestaan."

KLEINE STAD, GROTE GESCHIEDENIS De afgelopen periode is Rutger van Stappershoef vanuit de stuurgroep Stadspromotie, bestaande uit horeca, VVV, de gemeente, het museum en ondernemers, aan de slag gegaan. De historie van Wijk bij Duurstede moet het hart van de marketing zijn. Rutger van Stappershoef: "Stadspromotie heeft als doel het imago van een stad te veranderen of te versterken. Niet alleen kun je daarmee recreatie en toerisme bevorderen, maar ook de vestiging van nieuwe inwoners en bedrijven." Daarom is in het nieuwe beeldmerk de bijzondere en unieke geschiedenis terug te vinden. Verhalenvertellers gaan het verleden, heden en de toekomst van de stad onder de aandacht brengen. Samen met organisaties als de VVV en Museum Dorestad, ondernemers en inwoners hopen ze Wijk op een doeltreffende manier uit te dragen en daarmee bewustzijn, trots en veel positieve reuring te bewerkstelligen.

AAN DE SLAG De komende tijd zal duidelijk moeten worden hoe het verder uitgezet gaat worden. Wil Kosterman: "We beginnen in ieder geval binnenkort al met het snoeien van de bomen op de markt. De bestrating zal nog even gaan duren, want we willen dit laten samenvallen met de opening van het museum. Als dat lukt in 2019 zou dat heel mooi zijn. Het is best spannend. We moeten nu natuurlijk wel doen wat er afgesproken is en betrouwbaar zijn. We hebben de positieve flow te pakken, nu moeten we echt aan de slag. De ondernemers zijn enthousiast en al volop bezig met het ontwikkelen van ideeën. De aftrap is nu geweest, we moeten het nu uitrollen over alle betrokken partijen. We zullen daarnaast gaan kijken of het mogelijk is het verenigingsleven er bij te betrekken." Ook Piet van Leeuwen heeft er alle vertrouwen in. "Het is leuk om met deze enthousiaste groep samen te werken. De eerste resultaten zullen binnenkort zichtbaar zijn."

PARKEREN Omdat de parkeerplaatsen op de markt zullen verdwijnen, zullen er elders parkeerplaatsen bij moeten komen. Kosterman: "We zijn nu aan het kijken hoe we dat gaan invullen." Piet van Leeuwen pleit voor parkeerplaatsen dicht tegen het centrum aan. "We willen veel meer mensen van buiten trekken. We weten dat er op feestdagen en bij evenementen 300 auto's extra zijn. Dat betekent dat er op de dagen die er toe doen extra parkeerruimte moet zijn."